Mina arbetspass brukar vanligtvis sträcka sig under många långa timmar mellan Lund och Haparanda. Eller Sverige och Tyskland för den delen. Jag är lastbilschaufför och brukar alltid köra långa sträckor, någonting jag föredrar. Men i och med de restriktioner som sker länderna emellan just nu så har jag behövt ta lite annorlunda jobb som egentligen inte ligger mig i fatet.

Mitt senaste “avstickarjobb” var på ett vägarbete. Som alltid inom mark- och vägarbeten behöver ditt fordon vara utrustad med rätt sorts belysning, och i detta fall var det varningsljus med ECE-R65 märkning som krävdes. En ljusramp (som varnings- eller blixtljus också kallas),  är en extrainsatt ljuskälla med avsikt att förbättra ens egen sikt framåt eller, som i detta fall, ens synlighet för medtrafikanter ute i trafik. Det ska tydligt synas att det är en ökad risk kring fordon med blinkande ljus.

Jag hörde mig för var de andra gubbarna på bygget inhandlat sina ljusramper och gick via samma leverantör som dom. Jag valde en ljusramp med över 20 olika blixtmönster då man aldrig vet om man kommer få flera sådana här korttidsjobb framöver. Det är alltid bra att vara på säkra sidan. Jag valde även en produkt som hade dimningsfunktion, så kallad nattsänkning. Detta understryks av ljusrampens Klass 2 -märkning.

Med det nya blinkande varningsljuset blev jag mer än välkomnad på bygget. Ett trevligt gäng att jobba ihop med, även om jag mest av allt längtar ut på vägarna igen.